onsdag 19 juni 2013

Konditionsträng Nivå 1

Jag red första konditionspasset igår på Pachur. Alltså Nivå 1 i konditionsträningen. Jag la ju upp konditionsövningar för häst igår.
De gick jätte bra!. Jag red fram mycket kort. Travade lite lätt och galopperade ett varv + en volt i varje varv så att hon fick upp ett bra flås som uppvärmning, sen skrittade jag henne lite innan själva träningspasset började.

jag gjorde såhär.
skrittade ett halvt varv
travade ett varv och red lätt.
Galopperade i stående sits två varv.
bröt av till skritt igen ett halvt varv...... också började det om då.

Jag gjorde först allt två gånger i ena varvet , sen bytte jag varv och gjorde det två gånger i andra varvet, sen bytte jag tillbaka till varv nr 1 och gjorde övningen två gånger till där och sen bytte jag tillbaka och gjorde dom två sista varven i det andra varvet. Skrittade sedan av ordentligt, hoppade även av och skrittade henne utan ryttare.
efter sista galoppen travade jag henne ett halvt varv innan hon fick skritta av också.

Hon blev svettig och ja såklart till viss del trött.. Men hon var aktiv och väldigt framåt hela hela tiden, och blev inte överdrivet flåsig och trött det var nästan mer så att jag fick hålla igen lite så att hon inte sprang på för mycket! speciellt i början.. Så hon har nog en rätt så bra grundkondition. Men just denna träningsformen tror jag fungerar bra nu i alla fall en till en och en halv vecka till. Sen kan jag nog gå över och prova Nivå 2. Fungerar det bra kan man ju fortsätta där annars får jag gå tillbaka till Nivå 1 igen. Men detta fungerade jätte bra. Jag hade henne i form hela tiden och i galoppen höll jag bara i manen eller lite lätt i tyglen så att hon fick välja själv hur hon ville forma sig. Och hon sökte sig neråt och jag kunde verkligen känna hur det var bakbenen som var aktiva och framänden bara flög framåt. Hon var jätte pigg och jätte aktiv i hela kroppen , vilket jag inte trodde att hon skulle vara med tanke på att hon har tyckt att det var så jobbigt att bli longerad och har haft vila och har blivit bekväm i hagen. Hon blev en helt annan häst när jag hoppade upp och började rida lite. Häftig känsla!
Hon blev lagom svettig! inte skummig eller helt genomvåt utan lagom. Och hon torkade rätt så snabbt när jag skrittade av henne.
En häst med jätte dålig kondition blir ju helt slut! och kanske helt dyngblöt! Men de var inte så i hennes fall.. Hon hade nog kunnat galoppera ett varv till när jag avslutade vilket är bra!.
en stund efter passet (inom 45 minuter) gav jag henne ett halvt mått (liters mått) Mysli för att få tillbaka energi och kalorier som hon förlorat och därmed hjälpa musklerna att kunna bygga upp sig.
Vi människor när vi har tränat ska göra likadant när vi har tränat. När du har tränat och fysiskt ansträngt dig så ska du inom 30-45 minuter äta något litet för att få tillbaka energi i kroppen! Det hjälper även dina muskler att bygga upp sig och bli fina och hållbara!.
Är det varmt så ha med dig en vattenflaska till stallet och ha den nära till hands när du rider. Det sa alltid min förra tränare. Ta alltid med dig vattenflaska när du rider! Så att du inte blir yr om det är varmt. ( lustigt nog så glömmer man det alltid )

Jag ska träna såhär tills torsdag sen ska hon skrittas på fredag och sen ska hon vila hela helgen.
sen går jag på det igen på måndag nästa vecka! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar