torsdag 20 juni 2013

Från skritt till galopp

Ja igår så hade jag en sån jäkla träningsvärk och kände därmed inte riktigt för att konditionsträna en dag till på rad!. dessutom har hästen tappat sina skor och ah... jag konditionstränade inte igår helt enkelt som jag hade tänkt.. allt ändrar sig minsann från dag till dag.
Men! Jag red lite som vanligt och hon var jätte mjuk och fin i kroppen! Mycket lätt att jobba med. Och jag tror att det är så för att jag red igenom henne i alla gångarterna ordentligt på konditionsträningspasset dagen innan. När jag kände att nu vågar jag nog inte pressa på mer, så ville jag börja prova och se om jag/vi kunde göra galopp från skritt!.. Först tänkte jag! Nä.. vi kommer inte fixa det hon är ju bara 4 hon har ju nyss lärt sig hur den normala galoppskänkeln fungerar. Och framförallt hur gör man när man ska lära sig häst från skritt till galopp???
Men så tänkte jag äsch! prova duger ju! de är ju bara att sätta galoppskänkeln och vara lite tydligare. Så gjorde jag det.. första gången förstod hon inte riktigt mer än att hon förstod att hon skulle framåt. andra gången jag provade så satte jag henne lite i trav och sen direkt på med galoppskänkeln och DÅ! förstod hon! så fick hon galoppera några steg framåt sen bröt jag av igen. Och då var hon redan lite framåt och ville börja trava. så satte jag vänster galoppskänkel till igen och hon tog ett två travsteg sen började hon galoppera och då fick hon MASSOR! av beröm!. Sen avbröt jag igen och sen tog hon från skritt till galopp i vänstervarvet som ingenting! Hon tyckte det var jätte kul!. Men de är hennes lätta varv och jag tänkte att hon kommer aldrig fixa det i högervarvet! Det krävs ju lite stadga och lite muskler osv.. för att fixa det och hon är ganska osäker i sitt högervarv.. Men jag tänkte att prova duger ju!. Så satte jag högerskänkeln till och hon gick in i högergaloppen hur fint som helst! Då blev jag verkligen jätte glad. bröt av och provade några gånger till och de var inga problem alls!. Ibland sprakade hon till lite i högervavet för att hon tyckte det var lite svårt ibland men så fort hon kom rätt så blev hon jätte pigg... Ibland ville hon knappt skritta i högervarvet för hon gick bara och väntade på att jag skulle ge henne galoppskänkeln.. gjorde detta några gånger i båda varven sen skrittade jag av! Gud vad kul det var alltså! Det ska vi träna mer på!
                             EXEMPELVIDEO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar