onsdag 3 juli 2013

Hur bra kontroll har du? Övning

Ja! Jag tränade idag på en övning där det går ut på att jag vill veta hur bra kontroll jag har över alla gångarterna. Stannar hästen när jag vill att den ska stanna?

Det är en bas övning. Detta kan alla träna på.  Sen kan man göra det svårare för sig om man har en häst som kanske är lite mer utbildad. Men det mesta kan man göra även med unghäst.

Övning 1 är enkel.
Där kommer du in i trav över en bom, 15 m senare kommer där en bom till, ca 10 m senare kommer där 3 skittbommar. Du ska mellan bom nr 2 och skrittbommarna bryta av till skritt. och skritta över. du ska rida lika mycket i varje varv. Så byt vartannat varv hela tiden.

Övning 2. Gör samma sak fast från andra hållet. skritta över dom 3 bommarna. Kom upp i trav direkt innan nästa bom, trava över dom två sista bommarna. byt varv ofta.

Du kan göra övning 1 och 2 galopp också. Då börjar du till exempel i galopp. går in på övning 1 och rider över den första bommen. du har 15 meter till nästa bom, där går in 4 normala galoppsprång. Där emellan kan du antingen galoppera dom 4 normala eller länga eller korta galoppsprången och se hur många du får in. När du kommer över bom nr 2 så ska du bryta av till skritt och skritta över dom 3 sista bommarna.

Vill du göra det ännu svårare? 
Då gör du det ifrån andra hållet. Nivå numer 2 är rätt svår. Du skrittar över dom 3 första bommarna. direkt efter ska du fatta galopp innan nästa bom. antingen höger eller vänster galopp men tänk på att inte fatta samma varje gång du går in i övningen. Du galopperar sen över dom 2 sista bommarna.

Avstånd mellan bommarna. 
Skrittbommarna : Normal : 08 m   Kort: 06 m  Lång: 1 m
Mellan skrittbommarna och nästa bom ca 5-10 m beroende på hur svårt man vill göra det för sig. de ska ju inte vara helt omöjligt heller. jag använde 10 m , jag tyckte det var lagom.
Mellan dom två sista bommarna. 15 m  4 normala galoppsprång.

Jag tyckte övningen var mycket givande. tränade på det i två dagar och hästen blir inte jätte trött, Min blev inte det i alla fall. dag 1 var hon jätte lydig och de gick jätte bra att göra dom lättare övningarna. gjorde även den lättare övningen i galopp.  men igår hade hon för brottom och jag fick kämpa mycket för att få henne att avbryta efter den längre sträckan. i övning 1.
nyttig träning !
 ritade även i paint!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar